Isnin, 25 November 2013

Aku Dan Mesir [versi tulisan]

Bismillah..
ini tulisan pertama setelah hampir 2 minggu di bumi mesir..dan tulisan yang kembali menaip setelah lama berhenti..susah untuk terus istiqamah dan rajin untuk tulis di laman ini..namun berdoa semoga diberi kekuatan.

sejak saya tiba,ramai yg bertanya bagaimana keadaan bumi mesir,bagaimana hidup saya disini...jadi saya "tribute"kan disini untuk semua..

pandangan pertama saya pada bumi mesir seperti mana telah diceritakan dan dihebahkan oleh ramai orang..negara yang tiada sistem,negara yang agak mundur dari banyak faktor,trkenal dengan debu-debu dan sedikit kekotoran di mana,kekasaran arab dan pelbagai lagi...
dan itu semua sememangnya berlaku di hadapan mata saya sejak saya tiba..
bila mendengar perkara ini,pasti ramai tertanya.."nape nak ke mesir lagi??"."kenapa mesir,x negara lain??"
kadang bagi yang sudah menuntut di sini juga,pasti ade yang menanyakan soalan sebegini walaupun ia jarang-jarang berlaku..

tapi apa yg menggembirakan hati saya adalah beberapa perkara..

di dalam kelas:
guru saya menceritakan panjang lebar tentang kisah salahuddin al-ayubi..dan disambung dengan beberapa tokoh trkenal lain..kemudian dia bertanya kepada pelajar-pelajar Malaysia "adakah antum mengenali mereka semua??"
ramai yang sekadar senyum dan menggelengkan kepala tanda tidak tahu..
dia sekadar senyum kembali..

di tepi jalan:
kawan saya bercerita bagaimana seorang pak cik mensyarahkan tentang mazhab hanafi dengan panjang lebar..sambil brtukar-tukar padangan dan pendapat

di rumah:
seorang senior berkata:
selalu kat malaysia,kalo kita bersin dalam bas,orang anggap benda biasa dan macam x de pape berlaku..tp tadi dalam bas,ana bersin..seorang budak sambut dengan ucapan "yarhakumullah"...
dia sambung lagi..kan ade hadith hak muslim atas muslim yang lain,antaranya bila dia bersin kita sambut dengan ucapan tersebut"

saya tersenyum kembali..ada yang indah disebalik kemunduran..
semua ini bukan sekadar ilmu di kuliah tapi banyak juga diperoleh dirumah..
remaja dan kanak-kanak mesir didedahkan dengan kisah-kisah tokoh islam,tarikh-tarikh penting..kelebihan melakukan sesuatu amal sejak mereka kecik lagi..

teringat saya satu kata-kata seorang motivator:
"bagi ibu bapa yang sibuk..antara waktu yang paling bagus untuk luangkan masa bersama anak-anak adalah sebelum tidur..waktu tu kita biar anak-anak kongsi pe yang mereka nk kongsi..kita juga boleh selitkan kisah-kisah pengajaran seperti kisah nabi or sahabat dll..(*ade kaitan dgn minda separuh sedar dll..)"

kemudian saya titikkan di hati..dan berdoa
"semoga Allah beri kekuatan kepada saya seberadanya saya di bumi mesir ini..dan semoga saya mendapat seberapa banyak manfaat yang mampu saya peroleh"

wallahualam


Tiada ulasan: